Ігрові приставки допомагають вченому вивчати чорні діри

Хто сказав, що ігрові консолі не можуть приносити користь науці? Наприклад, фізик Гурав Кханна зібрав з приставок PlayStaion 3 величезний суперкомп’ютер і тепер з його допомогою досліджує гравітаційні хвилі і чорні діри.

Ігрові приставки допомагають вченому вивчати чорні діри.

Американський фізик індійського походження Гурав Кханна з Массачусетського університету в Дартмуті витратив сім років свого життя, щоб зібрати суперкомп’ютер, який був би здатний здійснювати складні розрахунки, необхідні в його дослідженнях. А почалося все в далекому 2007 році.

Ігрові приставки допомагають вченому вивчати чорні діри.

Саме тоді Гурав звернув увагу на програму folding@home, яку запустила корпорація Sony. Ця програма передбачала, що власники приставок Sony PlayStation 3 дозволять своїм консолей приносити користь науковому співтовариству. Під час простою приставка, зі схвалення свого власника, підключалася до гігантського обчислювального масиву і допомагала шукати відповіді на найважливіші наукові питання. З тих пір цю програму в рамках PS3 згорнули, але консолі продовжують випускати донині.

Вся справа в тому, що в серці PS3 вбудовано неймовірно потужний процесор Cell, розроблений компанією IBM спільно з Sony і Toshiba. Процесор поєднує ядро загального призначення з кількома співпроцесорами, які дозволяють значно прискорити обробку мультимедіа і векторних обчислень. Теоретична продуктивність одного процесора дорівнює 218 GFlops, а тактова частота різних його моделей варіюється від 3,2 до 5,6 ГГц.

Ігрові приставки допомагають вченому вивчати чорні діри.

Спочатку комп’ютер Гурава складався всього з 16 приставок PS3, об’єднаних в одну мережу. Але за сім років їх кількість зросла до 200. Враховуючи постійно зменшувану вартість ігрової консолі з-за оптимізації виробництва, вчений постійно нарощує потужність свого суперкомп’ютера. Підсумкова вартість суперкомп’ютера з приставок становить близько 75 000 доларів, що приблизно в 10 разів дешевше аналогічного по потужності суперкомп’ютера, зібраного традиційними методами.

Дослідження Гурава Кханни зосереджені на пошуку і вивченні гравітаційних хвиль, вперше згаданих у своїх роботах ще Альбертом Ейнштейном. Такі хвилі можуть виникати після значущих астрофізичних подій, таких, наприклад, як зіткнення двох чорних дір. Так як чорні діри неможливо побачити в звичайні телескопи, Гурав моделює їх зіткнення за допомогою свого суперкомп’ютера.

Наука – це дуже дороге задоволення – зазначає дослідник. – В науковому світі і так не дуже багато грошей, а вже тим більше в невеликих університетах, як наш. Суперкомп’ютери дозволяють вченим отримати доступ до тих можливостей, які їм так необхідні.

Ігрові приставки допомагають вченому вивчати чорні діри.

У 2009 році доктор Кханна опублікував наукову роботу «Паралельні та розподілені обчислення за допомогою ігрових систем PlayStation 3», в якій детально розповів про свій досвід роботи з цими системами. У цьому ж році він опублікував свою наукову працю про гравітаційних хвилях, яку було б неможливо написати, не будь у нього під рукою потужного суперкомп’ютера з ігрових приставок.

До речі, в 2010 році робота Гурава Кханна настільки надихнула лабораторію Військово-повітряних сил США, що ті теж вирішили зібрати собі недорогий суперкомп’ютер, замість того щоб витрачати мільярди бюджетних грошей на розробку нового з нуля. Їх комп’ютер складався з 1700 приставок PlayStation 3 і обійшовся у вельми скромну за військовим мірками суму, при цьому дозволяючи робити дуже складні розрахунки. Військові в якості вдячності подарували винахідливому вченому додаткові 176 ігрових консолей PS3 для його досліджень.

Радимо прочитати нову статтю Компанія Knightscope починає тестування робота-охоронця, в ній ви знайдете багато цікавої інформації.

Тепер науковець планує зібрати новий суперкомп’ютер, який використовує в якості обчислювальних вузлів потужні ігрові відеокарти. Подивимося, що у нього вийде на цей раз.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>